TotalEnergies en Veolia bundelen hun krachten om de ontwikkeling van de productie van biomethaan te versnellen

Parijs, 02 februari 2022 - TotalEnergies en Veolia hebben een overeenkomst ondertekend voor de valorisatie van biomethaan uit de afval- en afvalwaterzuiveringsinstallaties van Veolia, die in meer dan 15 landen actief zijn.

De partners zullen een portefeuille van internationale projecten ontwikkelen en mede-investeren met de ambitie om tegen 2025 tot 1,5 terawattuur (TWh) biomethaan per jaar te produceren. Deze productie van hernieuwbaar gas uit organisch afval zal overeenkomen met het gemiddelde jaarlijkse aardgasverbruik van 500.000 inwoners en zal de uitstoot van ongeveer 200.000 ton CO2 per jaar voorkomen. Het geproduceerde biomethaan zal door TotalEnergies op de markt worden gebracht, hetzij als hernieuwbare brandstof voor mobiliteit, hetzij als vervangingsmiddel voor aardgas voor andere toepassingen.

In het kader van deze overeenkomst zullen de twee ondernemingen hun industriële knowhow inzake de productie van biomethaan bundelen: Veolia zal haar expertise met betrekking tot de productie en de behandeling van biogas uit haar installaties inbrengen, en TotalEnergies zal haar expertise met betrekking tot de volledige biomethaanwaardeketen naar voren brengen.

"Wij zijn verheugd om onze krachten te bundelen met Veolia om de terugwinning van afval door de productie van biomethaan te bevorderen, en daarmee de circulaire economie, een van de pijlers van duurzame ontwikkeling", aldus Stéphane Michel, Managing Director van TotalEnergies Gas, Renewables & Power. "De ontwikkeling van biomethaan maakt deel uit van de transformatie van TotalEnergies tot een multi-energiebedrijf, en van de verwezenlijking van haar ambitie om een belangrijke speler te worden op het gebied van hernieuwbare energie."

"Ons partnerschap met TotalEnergies past in de strategie van Veolia om oplossingen te ontwikkelen voor het koolstofvrij maken van de energiemix, met name op basis van biogas, als onderdeel van het ecologische transformatieproces", aldus Estelle Brachlianoff, Veolia's Executive Vice President of Operations. "Wereldwijd hebben onze sites een totaal biogaspotentieel van meer dan 6 terawattuur aan primaire energie. Met dit biomethaanproductiepotentieel en onze knowhow op het gebied van biogasbeheer wil Veolia een van de toonaangevende spelers in de sector worden en meer gedecentraliseerde en lokale groene energieproductiecapaciteiten ontwikkelen.

TotalEnergies en biomethaan
TotalEnergies is leider in de sector in Frankrijk, met een productiecapaciteit van bijna 500 GWh, en wil een belangrijke speler worden op de internationale markt door de krachten te bundelen met toonaangevende partners zoals Clean Energy in de Verenigde Staten. Het bedrijf is actief in de hele waardeketen van biomethaan, van projectontwikkeling tot het op de markt brengen van dit hernieuwbare gas en zijn bijproducten (biofertilisatoren, bioCO2). Het streeft ernaar tegen 2025 ten minste 2 TWh biomethaan per jaar te produceren - wat overeenkomt met het gemiddelde jaarlijkse verbruik van 670.000 Franse consumenten en een vermindering van de CO2-uitstoot met 400.000 ton.

Veolia en biomethaan
Veolia is momenteel een van 's werelds grootste producenten van energie uit biogas, met een primaire energiebron van bijna 6 TWh. Als wereldleider in ecologische transformatie streeft Veolia naar een maximale recuperatie van biogas in de vorm van biomethaan en naar een uitbreiding van haar wereldwijde hulpbronnenbasis, in een circulaire economie-benadering. Het is de ambitie van de Groep om een van de leidende spelers in de biomethaansector te worden en meer capaciteit voor de productie van groene energie te ontwikkelen om de klimaatverandering te helpen bestrijden.

Over TotalEnergies
TotalEnergies is een wereldwijd actieve onderneming voor de productie en levering van multi-energie: aardolie en biobrandstoffen, aardgas en groen gas, hernieuwbare energiebronnen en elektriciteit. Haar 105.000 werknemers zetten zich in om energie betaalbaarder, schoner, betrouwbaarder en voor meer mensen toegankelijk te maken. TotalEnergies is aanwezig in meer dan 130 landen en plaatst duurzame ontwikkeling in al haar dimensies centraal in haar projecten en operaties om bij te dragen tot het welzijn van de bevolkingen.

De Veolia Groep wil de referentie worden in ecologische transformatie. De Groep, aanwezig op vijf continenten met bijna 179.000 medewerkers, ontwerpt en implementeert nuttige en concrete oplossingen voor het beheer van water, afval en energie die de wereld radicaal helpen veranderen. Via haar drie complementaire activiteiten draagt Veolia bij tot de ontwikkeling van de toegang tot hulpbronnen, het behoud van de beschikbare hulpbronnen en de vernieuwing ervan. In 2020 heeft de Veolia-groep 95 miljoen mensen van drinkwater en 62 miljoen van afvalwater voorzien, bijna 43 miljoen megawattuur geproduceerd en 47 miljoen ton afval teruggewonnen. Veolia Environnement (Paris Euronext: VIE) behaalde in 2020 een geconsolideerde omzet van 26,010 miljard euro. www.veolia.com

Disclaimer
De termen "TotalEnergies", "TotalEnergies bedrijf" en "Vennootschap" die in dit document worden gebruikt, verwijzen naar TotalEnergies SE en de geconsolideerde entiteiten die TotalEnergies SE rechtstreeks of onrechtstreeks controleert. Evenzo kunnen de termen "wij", "ons" en "onze" ook worden gebruikt om te verwijzen naar deze entiteiten of hun werknemers. De entiteiten waarin TotalEnergies SE rechtstreeks of onrechtstreeks een belang heeft, zijn afzonderlijke en onafhankelijke juridische entiteiten. TotalEnergies SE kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de daden of het verzuim van deze bedrijven.
Dit document kan toekomstgerichte verklaringen bevatten. Zij kunnen in de toekomst onnauwkeurig blijken te zijn en zijn onderhevig aan risicofactoren. Noch TotalEnergies SE, noch enige van zijn dochterondernemingen neemt enige verplichting of verantwoordelijkheid op zich ten aanzien van beleggers of enige andere belanghebbende om enige van de verklaringen, toekomstgerichte informatie, tendensen of doelstellingen in dit document bij te werken of te herzien, in het bijzonder als gevolg van nieuwe informatie of toekomstige gebeurtenissen. Informatie over risicofactoren die een wezenlijk nadelig effect zouden kunnen hebben op de financiële resultaten of activiteiten van TotalEnergies is ook opgenomen in de meest recente versies van het universele registratiedocument dat door TotalEnergies SE is ingediend bij de Autorité des marchés financiers en het Form 20-F dat is ingediend bij de Securities and Exchange Commission ("SEC") van de Verenigde Staten.