Veolia beheert wereldwijd warmte- en koudenetwerken. De netwerken zijn ontworpen om warmte, warm water en koeling te leveren aan bijvoorbeeld schoolgebouwen, zorginstellingen, kantoorgebouwen en woonwijken.
Veolia is in sommige gevallen eigenaar van deze netwerken maar beheert, monitort en onderhoudt ook netwerken in opdracht van lokale overheden of private partijen (bedrijvenparken, fabrieksterreinen, exploitatiebedrijven).
De werking van een warmtenet, enkele standaardprincipes.
De warmte van de individuele centrale verwarming van de eigen woonst
De warmte die u afneemt voor de ruimtelijke verwarming van de eigen woonst/appartement wordt individueel gemeten aan de hand van een calorische teller in kWh (kilo-Watt-uren).
Deze individuele meter wordt op het schema voorgesteld onder de letters B1, B2, … Ieder appartement heeft dus zijn eigen individuele meter en vervolgens een individuele afrekening.

De warmte van de gemeenschappelijke warmteverliezen van de centrale verwarming (CV) in het gebouw
De warmte die opgaat in de gemeenschappelijke delen van het gebouw worden warmteverliezen genoemd. De omvang van de verliezen in het gebouw worden berekend door
- Enerzijds de warmte te meten die centraal het gebouw binnenkomt (teller A, in kWh)
- Anderzijds de individuele warmteverbruiken van alle appartementen samen te nemen (tellers B1 + B2 + B…)
- Tenslotte wordt het verschil tussen beide genomen
teller A – (teller B1 + teller B2 + teller B…)
Het verschil tussen de centrale meting (teller A) en de som van alle individuele metingen/verbruiken (tellers B1+B2+B…) - Het warmteverlies van de collectieve delen wordt uiteindelijk verdeeld over de mede-eigenaars volgens de verhouding van ieders individueel warmteverbruik van zijn centrale verwarming (B-tellers).
🡪 Hebt u uw individuele woonst veel verwarmd, betaalt u verhoudingsgewijs meer bij aan de warmteverliezen binnen het gebouw.

De warmte van het individueel verbruikte sanitair warm water (SWW)
De warmte voor het sanitair warm water (douche, bad, keuken) wordt eerst centraal gemeten voor het hele gebouw (teller X). Deze meeting is calorisch, dus gemeten in kWh (kilo-Watt-uren).
Het warm water dat individueel wordt verbruikt binnen de eigen woonst, wordt gemeten aan de hand van een individuele debiet-meter (tellers Y1, Y2, …). Deze meet dus niet de energie die aan het verwarmen van het water is besteed, maar wel de hoeveelheid warm water in (in m³) welk een appartement verbruikt.
De centrale meting (teller X) van de warmte die werd benut voor het opwarmen van het sanitair warm water, wordt verdeeld over de eigenaars/huurders op basis van de hoeveelheid (liters) warm water door iedere eigenaar/huurder werd afgenomen (tellers Y1, Y2, …).
Opgelet: Enkel de energie voor het warm water (in kWh) wordt hier aangerekend. Het water zelf (de liters) zijn niet in deze aanrekening vervat. Het water zelf wordt u door de watermaatschappij aangerekend.

Wie is verantwoordelijk voor wat?

Staat in voor de productie, levering en facturatie van de warmte

Staat in voor het beheer van de leidingen (het net) en het plaatsen en uitlezen van de meters/tellers
Hieronder vindt u een overzicht van de verantwoordelijkheden van het meten tot factureren van de warmte per onderdeel.
Er vond voor het aspect Warmteverliezen een wijziging plaats van de verantwoordelijkheden tussen de verbruiksperiode tot en met de 30 april 2019 en de periode vanaf 1 mei 2019.
Opgelet: we spreken hier over de verbruiksperiode (= periode tussen iedere meting van de tellers / index) en niet de factuurdata van de verzonden facturen. Deze worden uiteraard altijd later verzonden dan de eigenlijke verbruiksperiode.
Verbruiksperiode
|
Verbruiksperiode
|
|
Individuele CV |
|
|
Warmteverliezen CV |
|
|
Individueel sanitair warm water |
|
|
Alle warmte-verbruiken vanaf 1 mei 2019 (de individuele en het aandeel in de gemeenschappelijke verliezen) zullen voortaan door éénzelfde partij worden gefactureerd, zijnde Veolia.
Correctie van de warmteverliezen van de verbruiksperiode VOOR 1 mei 2019
Door een fout in de communicatie ten aanzien van de syndicus, werden initiëel de foute meternummers gelinkt aan de verkeerde eigendomsreferenties.
Hierdoor werden in de verbruiksperiode voor 1 mei 2019 (2018) verkeerde warmteverliezen aangerekend op de facturen uitgestuurd door de syndicus. De verdeling van de warmteverliezen was verkeerd berekend door foutieve verbruiksverhoudingen.
De syndicus heeft in zijn facturen daterend van zomer 2019 (augustus - september), deze initieel foutieve aanrekeningen gecorrigeerd. Deze correctie gaf een vreemd vertekend beeld weer op de facturen van de warmteverliezen, maar is een juiste rechtzetting.
Indien u hier meer vragen over heeft, verwijzen we door naar uw contact bij uw syndicus Syndimmo.
Hulp nodig ?
Algemene vragen?
> Raadpleeg onze FAQ
Heb je facturatievragen?
Technisch probleem melden?
> Neem contact op met XXX