Veolia & Sources Alma huldigen de eerste geïntegreerde fabriek voor de recyclage van petflessen in België in

Inhuldiging Filao
  • De nieuwe recyclagelocatie zal 40.000 ton flessen per jaar verwerken, dat is ongeveer 70 % van de petflessen die in ons land worden ingezameld via pmd-zakken
  • Dit partnerschap creëert lokale circulariteit voor flessen
  • Dankzij dit circulaire proces vermijden we 120.000 ton CO2 per jaar

Charleroi, 20 september 2023 - Sources ALMA, een van Europa's grootste producenten van bronwater en natuurlijk mineraalwater, en Veolia, de referentie op het gebied van milieudiensten, huldigen vandaag in samenwerking met Fost Plus de FILAO-recyclagefabriek in. FILAO is de laatste ontbrekende schakel in de pet-recyclageketen in België en maakt de circulariteit van petflessen op industriële schaal mogelijk. FILAO recycleert ze lokaal om er nieuwe flessen bronwater of natuurlijk mineraalwater van te maken die beschikbaar zijn op de Belgische markt. De opening vond plaats in Couillet, in aanwezigheid van de ministers Willy Borsus en Céline Tellier en staatssecretaris Thomas Dermine.

Plasticrecyclage - een circulaire uitdaging in België

Met de opening van FILAO sluiten Veolia en Sources ALMA de kringloop voor de recyclage van petflessen op de Belgische markt en dragen ze bij aan de recyclageprestaties van België. FILAO recycleert jaarlijks 40.000 ton heldere en blauwe petflessen, die worden ingezameld en gesorteerd via het systeem van blauwe zakken dat wordt beheerd door Fost Plus.

"Fost Plus is, samen met haar partners, een drijvende kracht geweest achter dit project en heeft de levering van petflessen aan FILAO verzekerd dankzij de geoptimaliseerde inzameling van blauwe zakken en de routering naar de 5 Belgische sorteercentra. Wij zijn trots op dit project. FILAO is een voorbeeld van de lokale circulaire economie en biedt een geavanceerde oplossing voor het recycleren van “bottle to bottle”. Vandaag worden bijna alle petflessen die in België worden gebruikt, ingezameld voor recyclage," zegt Wim Geens, CEO van Fost Plus.

FILAO bundelt de complementaire expertise van Veolia en Sources ALMA, die elk geavanceerde technologieën bijdragen.

"FILAO illustreert Veolia's ambitie om een belangrijke lokale partner te zijn in ecologische transformatie, zodat we een antwoord bieden op de evoluerende duurzaamheidsbehoeften van onze klanten en partners," zegt Philippe Tychon, COO van Veolia BeLux. "Onze aanvullende vaardigheden staan ten dienste van het milieu: we bieden een complete benadering van de recyclagekringloop."

FILAO - Een lokale en duurzame opwaartse spiraal

FILAO helpt de opwaartse spiraal van petflessen te optimaliseren: als laatste ontbrekende schakel in België kunnen de flessen voortaan lokaal worden gerecycleerd en vervolgens opnieuw op de Belgische markt worden gebracht. De gebruikte flessen die in België worden ingezameld, worden bij FILAO omgevormd tot gerecycleerde kunststofkorrels gemaakt uit r-pet, die geschikt zijn voor contact met levensmiddelen. De nieuwe grondstof wordt vervolgens gebruikt om nieuwe flessen bronwater of natuurlijk mineraalwater te maken die aan de Belgische grens door Sources ALMA worden gevuld en vervolgens opnieuw in België worden gedistribueerd. De nieuwe flessen kunnen nu meer gerecycleerd materiaal bevatten dan het door Europa opgelegde percentage (25 % tegen 2025, 30 % tegen 2030), waardoor ze binnenkort bij FILAO hoofdzakelijk uit gerecycleerd materiaal zullen worden vervaardigd.

"Als belangrijke speler op de markt van gebotteld water zijn we trots dat we dankzij dit partnerschap met Veolia, gerecyclede flessen van hoge kwaliteit kunnen aanbieden die voldoen aan onze hoge normen op het gebied van milieu-impact en die de Europese doelstellingen overtreffen. FILAO zal de capaciteit van onze twee Franse recyclagefabrieken vergroten, waardoor we het equivalent van de tonnages die we op de Franse en Belgische markt brengen, kunnen recycleren", aldus Luc Baeyens, CEO van Sources ALMA.

Voor elke ton r-pet die bij FILAO wordt geproduceerd, vermindert het recyclageproces de CO2-uitstoot met 3 ton, vergeleken met de productie van een ton nieuw plastic.

FILAO beschikt ook over 12.000 m² fotovoltaïsche panelen die ongeveer 20 % van de energiebehoefte van de fabriek dekken. Daarnaast zijn er waterzuiveringsinstallaties om het water stroomopwaarts en stroomafwaarts van het recyclageproces te behandelen. Het recyclageproces verbruikt ook minder water, dankzij bijvoorbeeld de droge sorteerfase aan het begin van de lijn.

De komst van de fabriek, gevestigd in Charleroi, versnelt tot slot ook de ecologische transitie van Wallonië en verankert de circulariteit in de regionale economie door bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de regio. Er werken 40 mensen.