Van het containerpark naar herwaardering van de materialen: onze oplossing biedt een volledig gesloten kringloop voor versleten matrassen

Veolia en Recyc-Matelas Europe optimaliseren de circulariteit van matrassen en verwerken lokaal tot 50% van de versleten matrassen in België

Van het containerpark naar de herwaardering van materialen: de nieuwe oplossing biedt een volledig gesloten recyclagekringloop – een primeur in België!

Milieubedrijf Veolia en Recyc-Matelas Europe (RME) hebben een totaaloplossing voor de recyclage van matrassen ontwikkeld die tot 500.000 matrassen per jaar kan verwerken, oftewel 50% van de matrassen die de Belgen jaarlijks weggooien. Dit is de enige oplossing in België die, als antwoord op de terugnameplicht voor matrassen, een volledige recyclagekringloop biedt voor matrassen.

Versleten matrassen, een echte ecologische uitdaging

In België worden jaarlijks ongeveer een miljoen matrassen weggegooid. Tot voor kort werden ze verbrand om er energie uit te winnen. Toch zijn de meeste onderdelen van een matras recycleerbaar.

Matrassen recycleren is sinds 2021 geleidelijk verplicht gemaakt in België. Veolia en RME waren op deze wetgeving voorbereid en verankerden zich als pioniers in de recyclage van versleten matrassen met hun unit Recyc Mattress Belgium. Deze ontmantelingseenheid is sinds 2015 gevestigd in Sombreffe.

Een uitgebreide circulaire oplossing

Om matrassen efficiënt in te zamelen, ontwikkelde Veolia innovatieve, gepatenteerde boxen, waarin de matrassen gemakkelijk gestapeld kunnen worden. Deze boxen houden de matrassen schoon en droog, wat het recyclagerendement verhoogt. Daarenboven vereenvoudigen ze het transport van de matrassen van het containerpark, het ziekenhuis of de beddenwinkel naar de ontmantelingseenheid in Sombreffe.

Recyc Mattress Belgium bevindt zich op de site van Veolia in Sombreffe en wordt uitgebaat in samenwerking met Recyc-Matelas Europe. De eenheid gebruikt sinds april 2022 een geautomatiseerd en ergonomisch sorteerproces, waardoor ze tot 500.000 matrassen per jaar kan verwerken. Dat komt overeen met de helft van alle versleten matrassen per jaar in België. Dankzij dit geautomatiseerde proces, dat uniek is in België, kunnen alle primaire grondstoffen van de matrassen worden gerecycleerd of teruggewonnen.

De verschillende gewonnen materialen uit de matrassen (polyurethaanschuim, latex, veren, textiel) worden verpakt en vervolgens via RME verzonden naar voornamelijk Belgische partners. Zo krijgen ze als grondstof een nieuw leven in andere sectoren (isolatiemateriaal, turnmatten, vulling voor autostoelen enz.). Wat niet gerecycleerd kan worden (textiel), wordt energetisch gevaloriseerd tot elektriciteit die aan het Belgische net wordt geleverd.

Nicolas Germond, CEO van Veolia Belgium & Luxemburg: “Veolia maakt er een prioriteit van om afval duurzaam te beheren via lokale initiatieven en innovatieve benaderingen. Zo willen we de circulaire economie in België verder stuwen. Deze benadering van matrassenrecyclage, die de hele waardeketen omvat, zorgt voor efficiëntie en draagt bij tot het behoud en het optimaal benutten van grondstoffen. Dat hele proces speelt zich trouwens bijna volledig in België af.”

Jérémy Settbon, voorzitter van Recyc-Matelas Europe: “Wij brengen ons vakmanschap in de ontmanteling en de herwaardering van matrasonderdelen naar België. Samen met Veolia hebben we een netwerk van Belgische partners opgezet die het overgrote deel van de teruggewonnen materialen een nieuw leven geven. Zo helpen we de milieu-impact van het recyclagecircuit te verkleinen. Het kleine gedeelte dat overblijft, wordt gerecycleerd in Frankrijk.”