JAARRESULTATEN 2023

• Recordresultaten 2023, boven verwachtingen

• 2023 toont Veolia's vermogen om de resultaten te laten groeien dankzij haar unieke positionering en strakke aansturing van de activiteiten

• Doelstellingen op het gebied van efficiëntie en synergie overtroffen

• Nettoschuldverlaging en hefboomwerking van 2,7x, slechts twee jaar na de overname van Suez

• Vol vertrouwen voor 2024: verdere sterke winstgroei verwacht

Omzet van € 45.351 mln., met een sterke organische groei van +9%(1), en +4,4%(1) exclusief het effect van hogere energieprijzen

- Sterke groei in onze 3 business lines
- Gunstig effect van tariefindexering en strikt prijsbeleid voor ons aanbod

EBITDA van € 6.543 mln., met aanhoudende organische groei van 7,8%(1) , boven de doelstelling van 5% tot 7%

- Efficiëntiewinsten van € 389 mln., tegenover een jaarlijkse doelstelling van € 350 mln.
- 168 mln. aan synergieën, boven de jaarlijkse doelstelling, wat een cumulatief totaal geeft van € 315 mln.

Courante EBIT gestegen met een sterke 13,7%(1) tot € 3.346 mln.(2)

Nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening stijgt met 14,9% (3) tot € 1.335 mln. (2), boven de doelstelling van € 1,3 miljard

Terugkeer van ROCE naar het niveau van voor Covid en de overname van Suez, op 8,3% na belastingen

Stijging van de vrije kasstroom tot € 1.143 mln., wat leidt tot een daling van de netto financiële schuld tot € 17.903 mln., wat een hefboomeffect geeft van 2,74x

Voorgesteld dividend van € 1,25 per aandeel

Ambitieuze doelstellingen voor 2024:

- Sterke autonome omzetgroei (1) (4)
- Organische groei (1) in EBITDA tussen +5% en +6%
- Groepsaandeel in nettowinst uit terugkerende activiteiten van meer dan € 1,5 mld. (2)
- Nettoschuld/EBITDA-ratio gehandhaafd onder 3x (2)

(1) Op vergelijkbare basis (2) Zonder het effect van de toewijzing van de aankoopprijs aan Suez (3) Tegen actuele wisselkoersen (4) Zonder de energieprijzen

Estelle Brachlianoff, Chief Executive Officer van de Groep, verklaarde:

2023 is opnieuw een recordjaar geweest voor Veolia. We hebben onze doelstellingen overtroffen, met een omzet van € 45 miljard, een EBITDA die met 7,8% is gestegen en een nettoresultaat vóór eenmalige posten dat met 14,9% is gestegen tot € 1.335 miljoen, een verdubbeling ten opzichte van 2018. Deze uitstekende resultaten zijn het resultaat van onze voortrekkersrol in de bloeiende markt van ecologische transformatie en van onze voortdurende inspanningen om een strikte operationele controle te handhaven.
De vraag naar onze diensten is nog nooit zo hoog geweest, met bijvoorbeeld een volle en snelgroeiende orderportefeuille voor onze Water Technologies business van 5,3 miljard euro, een teken dat waterschaarste en -kwaliteit een van de primaire gevolgen van klimaatverandering zijn geworden voor zowel steden als industrieën.
We hebben ook onze inspanningen om de efficiëntie te verbeteren voortgezet en besparingen van € 389 miljoen gerealiseerd, waaraan we de voordelen van de overname van Suez hebben toegevoegd in de vorm van € 168 miljoen aan kostensynergieën, waarmee we onze doelstellingen hebben overtroffen.
2023 is het 7ᵉ opeenvolgende jaar van winstgroei. In deze periode heeft Veolia, de referentie in ecologische transformatie, een reeks grote economische, gezondheids-, geopolitieke en energiecrises helpen opvangen. Deze ononderbroken groei toont niet alleen onze veerkracht en ons vermogen om ons aan te passen, maar ook de relevantie van onze positionering in de bloeiende markt van ecologische transformatie en onze unieke geografische voetafdruk, waarbij bijna 40% van onze inkomsten buiten Europa wordt gegenereerd.
We beginnen het boekjaar 2024 met veel vertrouwen en zijn helemaal klaar voor nog een jaar van sterke groei van onze resultaten, met een doelstelling voor de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening van meer dan € 1,5 miljard.

Doelstellingen strategisch plan Impact 2023 behaald

In maart 2020 stelde de Groep, als onderdeel van het strategisch plan Impact 2023, een reeks financiële en extrafinanciële doelstellingen op voor het jaar 2023. Deze doelstellingen zijn grotendeels behaald, waaronder:

• Medewerkersbetrokkenheid van 89%, tegen een doelstelling van meer dan 80%, met 7,5% van het kapitaal van de Groep in handen van werknemers, die nu onze grootste aandeelhouder zijn.
  • 15,4 miljoen ton CO2 vermeden.
  • Nettowinst vóór bijzondere posten in 2023 van € 1.335 miljoen (tegenover een doelstelling van € 1 miljard), een verdubbeling sinds 2018.
  • 400 miljoen m3 water bespaard door de efficiëntie van onze waternetwerken te verbeteren, tot 76% in 2023.

Vooruitzichten voor 2024

Gezien de zeer goede resultaten voor 2023 en de goede start van het jaar, kunnen we met vertrouwen vooruitkijken naar 2024 en ambitieuze doelen aankondigen:

• Sterke organische groei (1) (2) in omzet
  • Kostenbesparingen van meer dan € 350 mln., plus nieuwe synergieën die naar verwachting zullen oplopen tot meer dan € 400 mln. tegen het einde van 2024, in lijn met de cumulatieve doelstelling van € 500 mln.
  • Organische groei (1) in EBITDA tussen 5% en 6%.
  • Groepsaandeel in nettowinst uit terugkerende activiteiten van meer dan € 1,5 mld. (3)
  • Verwachte hefboomratio < 3x (3)
  • Groei dividend in lijn met groei winst per aandeel uit gewone bedrijfsuitoefening

(1) Op vergelijkbare basis / (2) Exclusief energieprijzen / (3) Exclusief Suez PPA

OVER VEOLIA

Veolia heeft de ambitie om het referentiebedrijf voor ecologische transformatie te worden. Met bijna 213.000 medewerkers op vijf continenten ontwerpt en implementeert de Groep nuttige, praktische oplossingen voor het beheer van water, afval en energie die actief bijdragen aan een betere wereld. Door haar drie complementaire activiteiten helpt Veolia mee de toegang tot hulpbronnen te ontwikkelen, beschikbare hulpbronnen te behouden en ze te vernieuwen. In 2023 voorzag de Veolia-groep 113 miljoen mensen van drinkwater en 103 miljoen van gezuiverd afvalwater. Het bedrijf produceerde 42 terawattuur energie en recycleerde 63 miljoen ton afval. Veolia Environnement (Paris Euronext: VIE) behaalde in 2023 een geconsolideerde omzet van €45,3 miljard.

BELANGRIJKE DISCLAIMER

Veolia Environnement is een aan Euronext Parijs genoteerde onderneming en dit persbericht bevat "toekomstgerichte verklaringen" in de zin van de Amerikaanse Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Deze verklaringen zijn geen garanties voor toekomstige prestaties. De werkelijke resultaten kunnen wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen als gevolg van een aantal risico's en onzekerheden, waarvan vele buiten onze macht liggen, waaronder, zonder beperking de risico's die gepaard gaan met de ontwikkeling van de activiteiten van Veolia Environnement in zeer concurrerende sectoren die aanzienlijke menselijke en financiële middelen vereisen, het risico dat veranderingen in energieprijzen en belastingniveaus de winst van Veolia Environnement kunnen verminderen, het risico dat overheidsinstanties sommige van de met Veolia Environnement gesloten contracten beëindigen of wijzigen, het risico dat overnames niet de voordelen opleveren die Veolia Environnement hoopt te bereiken, de risico's die gepaard gaan met de voorwaarden die gewoonlijk in verkoopovereenkomsten worden opgenomen, het risico dat de naleving van milieuwetgeving door Veolia Environnement in de toekomst duurder wordt, het risico dat wisselkoersschommelingen de financiële positie van Veolia Environnement zoals weergegeven in haar jaarrekening negatief beïnvloeden, wat resulteert in een daling van de aandelenkoers van Veolia Environnement, het risico dat Veolia Environnement milieuaansprakelijkheid oploopt in verband met haar vroegere, huidige en toekomstige activiteiten, evenals de andere risico's beschreven in de documenten die Veolia Environnement heeft ingediend bij de Franse Autorité des marchés financiers. Veolia Environnement is niet verplicht en verbindt zich er niet toe om toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien. Beleggers en effectenhouders kunnen een gratis exemplaar van de documenten die Veolia Environnement bij de Autorité des marchés financiers heeft gedeponeerd, opvragen bij Veolia Environnement (www.veolia.com).