GreenUp : Veolia lanceert haar nieuwe strategische plan om de ecologische transformatie te versnellen en aan de groeiende wereldwijde vraag te voldoen

GreenUp 2024-2027

• Sterke organische omzetgroei1
  • €350m besparingen per jaar
  • Meer dan €8 miljard EBITDA in 2027
  • ~ 10% jaarlijkse groei in nettowinst over 2023-20272
  • Financiële hefboom ≤ 3x
  • Dividendgroei in lijn met huidige EPS

• €4 miljard aan groei-investeringen, waarvan €2 miljard is gericht op 3 groeiboosters
  • Koolstofvrij maken: 18 miljoen ton CO2 voorkomen in 2027 (scope 4) & emissiereductietraject compatibel met 1,5°C opwarming (scope 1&2)
  • Regeneratie: 1,5 miljard m3 drinkwater bespaard in 2027
  • Verontreiniging: 10 miljoen ton gevaarlijk afval en vervuilende stoffen behandeld in 2027

Het ecologisch bewustzijn moet nu worden gekanaliseerd naar effectieve actie, die beschermt in plaats van straft, die economie verzoent met ecologie en menselijke gezondheid met het milieu. Dit is de betekenis van ons nieuwe strategische programma: GreenUp! Met GreenUp wordt Veolia de beste katalysator van ecologische transformatie voor steden en industrieën, klaar om de kansen te grijpen die worden gecreëerd door de vraag van bevolkingen overal ter wereld,

zegt Estelle Brachlianoff, CEO van Veolia.

Veolia is ideaal gepositioneerd in deze bloeiende markt, met een geschatte waarde van ongeveer €2.500 miljard, en met haar nieuwe GreenUp-plan versnelt Veolia de winstgevende groei van haar activiteiten over de hele wereld, terwijl het haar verplichtingen op het gebied van het koolstofvrij maken van de economie versterkt. Om dit te bereiken zal de Groep zich voornamelijk richten op haar oplossingen met een grote impact - de boosters. Dit zijn de meest essentiële en transformatieve oplossingen op het gebied van water, energie en afval. Hun snelle, grootschalige inzet zal helpen om 18 miljoen ton Scope 43 CO2-uitstoot te verminderen tegen 2027 en 1,5 miljard m3 water te besparen.

Deze impact laat zien hoe belangrijk het is om inspanningen te richten op vergroening, transformatie en niet alleen op wat al "groen" is. Dit is de doeltreffendste manier om economie en ecologie met elkaar te verzoenen, en dat is precies het doel van GreenUp. Veolia versnelt ook haar eigen decarbonisatietraject, met een emissiereductie (Scope 1 & 2) van -50% in 2032, verenigbaar met het 1,5°C opwarmingstraject van de Overeenkomst van Parijs.

Veolia is klaar om te profiteren van de voordelen van haar groeikansen, haar sleutelpositie in de markt te benutten en de vruchten te plukken van haar voortrekkersrol. Het bedrijf mikt op een gemiddelde jaarlijkse groei van 10% van het huidige nettoresultaat in de periode 2023-2027 en een EBITDA van meer dan €8 miljard in 2027.

Om haar groei te realiseren, handelt Veolia als een oplossingsintegrator, die haar verschillende activiteiten - water, afval en energie - combineert om haar klanten te helpen bij het koolstofvrij maken, afvalvrij maken en regenereren van hulpbronnen. Om dit te bereiken vertrouwt de Groep op de combinatie van haar kernactiviteiten met groeiboosters en haar aanwezigheid in verschillende regio's om bewezen oplossingen te dupliceren in een van de 44 landen waar zij actief is.

Boosters en ontwikkeling van digitale en technologische innovatie

Als drijvende kracht achter de groei van Veolia en als onderdeel van haar GreenUp-plan, zijn de boosters strategische activiteiten waar de Groep een groot deel van haar middelen aan zal besteden. Ze zijn nu al goed voor 30% van de inkomsten en zullen 70% van de groei in 2024-2027 genereren. Veolia zal de helft van haar groei-investeringen aan deze activiteiten toewijzen, dat wil zeggen €2 miljard, evenveel als aan alle activiteiten in het vorige strategische plan.

De GreenUp boosters zijn:

• Het koolstofvrij maken van lokale energie, door middel van bio-energie, energie-efficiëntie in gebouwen en industrieën, en elektrische flexibiliteit,
  • Watertechnologieën en nieuwe oplossingen om waterbronnen te behouden en nieuwe vervuilende stoffen te behandelen,
  • Behandeling van gevaarlijk afval, om de meest giftige en schadelijke elementen te behandelen om zo ecosystemen en de volksgezondheid te beschermen.

De Groep, die met 14 onderzoekscentra over de hele wereld, al een toonaangevende speler is in onderzoek en ontwikkeling van milieuoplossingen, gaat haar investeringen in innovatie aanzienlijk verhogen met €200 miljoen extra om de technologieën van de toekomst te ontwerpen.

Veolia is ook van plan om de efficiëntiewinst die digitale technologie en kunstmatige intelligentie bieden, te vergroten als onderdeel van haar jaarlijkse besparingsplan, om het water- en energieverbruik van haar klanten te optimaliseren, evenals afvalscheiding en -recyclage, en voorspellend onderhoud te versterken.

Sterke punten

De versnelling van GreenUp zal steunen op de kernactiviteiten van de Groep, de voedingsbodem waarin deze boosters kunnen groeien. Zij zijn goed voor 70% van Veolia's huidige activiteiten en zullen de groei blijven aandrijven tot 30% in 2027, met €2 miljard aan investeringen als onderdeel van het plan.

Dit zijn de robuuste fundamenten van essentiële diensten voor het grondgebied of de industrie, vaak vergelijkbaar met infrastructuren. Voor deze activiteiten, zoals warmtenetten, gemeentelijk water- en vast-afvalbeheer, werkt Veolia aan het handhaven van haar operationele expertise en het voortzetten van haar innovatie-inspanningen.

1 exclusief energiekosten.
2 tegen constante wisselkoersen
3 Het doel van het introduceren van een scope 4-indicator is het meten en erkennen van de ecologische transformatie en in het bijzonder het koolstofvrij maken van industriële en economische activiteiten. Scope 4 vermeden emissies, die de CO2 kwantificeren die zou zijn uitgestoten in de atmosfeer, wat overeenkomt met de positieve impact van de decarbonisatie-oplossingen die zijn geïmplementeerd. Als aanvulling op scope 1, 2 en 3 zal scope 4 ons in staat stellen om economische, financiële en regelgevende beslissingen te sturen in de richting van een echte wereldwijde en collectieve koolstofvrije planeet.

OVER VEOLIA

Veolia heeft de ambitie om het referentiebedrijf voor ecologische transformatie te worden. Met bijna 213.000 medewerkers op vijf continenten ontwerpt en implementeert de Groep nuttige, praktische oplossingen voor het beheer van water, afval en energie die actief bijdragen aan een betere wereld. Door haar drie complementaire activiteiten helpt Veolia mee de toegang tot hulpbronnen te ontwikkelen, beschikbare hulpbronnen te behouden en ze te vernieuwen. In 2023 voorzag de Veolia-groep 113 miljoen mensen van drinkwater en 103 miljoen van gezuiverd afvalwater. Het bedrijf produceerde 42 terawattuur energie en recycleerde 63 miljoen ton afval. Veolia Environnement (Paris Euronext: VIE) behaalde in 2023 een geconsolideerde omzet van €45,3 miljard.